اصل تاخر حادث در بيان آيت الله سبحاني (دامت بركاته)
اين از مدرسه در آمده !عرفيت ندارد.
به مناسبت بحث استصحاب عدم تذكيه مناسب ديدم مطلب مهمي از آيت الله بروجردي درباره استصحاب عدم تذكيه را ياد آوري كنم ، ايشان معتقد بود استصحاب عدم ازلي از مدرسه در آمده و عرف اينگونه استصحابات را نمي فهمد لذا جاري نمي شود.
اين توجه به عرف نه تنها در اينجا ،بلكه در كل فقه و استنباط از آيات و روايات مهم است. بعضي اوقات فقيه و مجتهد به گونه اي در مباحث علمي و مدرسه اي غرق مي شود كه فراموش مي كند فهم عرفي از آيات و روايات را.
برخي ديگر از بزرگان مانند حضرت امام هم استصحاب عدم تذكيه را جاري نمي دانند چون قضيه متيقنه و مشكوكه را يكي نمي دانند.
در اينجا لينك برخي مطالب مرتبط را قرار مي دهم تا اگر فرصت كرديد ببينيد.
http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/mazaheri/osool/89/890830/
http://www.sahebozaman.ir/lib/6/1/1/3/content-66.html
حاشيه هاي يك ديدار
ولادت مولاي كريم است لحظه شماري مي كنم براي ديدارش ،نماز مغرب و عشاء را در مسجد ميدان توحيد به امامت آقاي طباطبايي نژاد كه البته چند دقيقه اي هم دير كرد مي خوانم و بعد از نماز حتي براي كيك و سانديس هايي كه امشب مي دهند!صبر نمي كنم.
انتظارات ما از بحث تنبيه اول (استصحاب كلي)
در اين تنبيه انتظار داريم طلاب محترم :
1-بتوانند اقسام سه گانه استصحاب را با مثالي براي هريك به طور كامل تعريف كنند.
2- نظر مشهور را درباره جاري شدن يا نشدن استصحاب در فرد و كلي در هريك از اقسام سه گانه بدانند.
3- نظر خاص شيخ (ره) در مورد هريك از اقسام سه گانه استصحاب و تفاوت نظر ايشان با مشهور را بدانند.
قابل توجه طلاب محترم كلاس رسائل 5 :
سلام عليكم
اين وبلاگ پل ارتباطي ما در خارج از وقت كلاس خواهد بود در همين رابطه توجه به چند نكته ضروري است:
1- اصلي ترين هدف از اين كار اين است كه شما با دريافت طرح درس روز بعد آن را پر و ارسال كنيد.
2- برخي مطالب، كتابها و مقالات مرتبط با درس در اينجا تقديم شما مي شود.
بقيه در ادامه خبر....