ايشان با زبانطنز، معروفترين خرافات زمان خودش را به زبان فتواى فقهاى زنان درآورده و مىگويدزنان پنج فقيه بزرگ دارند! يکىاش، کلثوم ننه است! يکى، دده بزمآراست! يکى، بىبىشاهزينب است! يکى، فلان است. آن وقت از قول اينها مثلا در باب محرم و نامحرم، در باب طهارتو نجاست و در باب انواع و اقسام چيزها، مطالبى را نقل مىکند. يعنى عالم دينى بهاين چيزها مىپردازد. ما خيال مىکنيم اگر با يک مطلبى که مورد عقيده مردم است وخرافى و خلاف واقع است، مقاومت کرديم، بر خلاف شئون روحانى عمل کردهايم؛ نه، شأنروحانى اين است ."
در قسمت بالاي صفحه بخش جزوه و هم چنين لينك زير فايل كتاب كلثوم ننه را براي علاقه مندان قرار دادم.http://bayanbox.ir/id/8757785590451261776
جمالخوانساری درمقدمه اولیه کتاب می گوید:
بر آینه ضمیر برادران ایمانی پوشیدهنماند که این مختصری است در بیان اقوال و افعال و واجبات و مندوبات زنان و مستحباتو مکروهات و مباحثات اینان و این مشتمل است برمقدمه و شانزده باب و خاتمه و مسمیبه عقاید النساء . اما مقدمه و اسامی علما و فضلا و فقها و فضیلت آنها – بدانکهافضل علمای زنان پنج نفرند : اول بیبی شاه زینب ، کلثوم ننه ،خاله جان آقا ، باجییاسمن، پنجم دده بزم آرا
باب های کتاب به شرح ذیل است :
1-باب اول در بیان غسل و وضو و تیمم
2- در بیان نماز
3- در بیان روزه
4- در بیان نکاح
5- در بیان احکام شب زفاف
6- در بیان احکام و اعمال زاییدن زنان وادعیه وارده در باب زائو
7- در باب حمام رفتن
8- در باب سازها و افعال آنها
9- در بیان معاشرت زنان با شوهران خود
10 در بیان مطبوخانی که به نظر واجب میشود
11- در بیان تعویذ به چشم زخم
12 در بیان محرم و نا محرم
13- در بیان استجابت دعا
14- در بیان آندن میهمان
15-در بیان صیغه خواهر خواندگی
16- در بیان چیزهایی که بعد از خواهرخواندگی برای یکدیگر می فرستند .
خاتمه در بیان ادعیه و اذکار متفرقه وآداب کثیر المنفعه
در خاتمه بخش هایی از کتاب جهت آشناییخوانندگان با سبک و محتوای آن نقل می می شود :
کسانی که نامحرمند اول عمامه بسر، اگرچهکوچک و کمتر از پانزده سال باشد .اما امامه هر چه بزرگتر باشد صاحب آن بیشترنامحرم است.و طالبان علم در هر لیاسی که باشند . دیگر علما و پیشنمازان و خداممساجدو روضه خوان و واعظ و تاجر و کسانی که به حج رفته باشند، دیگر موذن. ... اماآنان که محرمند یهودی یراق فروش، سبزی فروش،زردک فروش ، بزاز،پنبه عوض کن، طبیب ،رمال، دعا نویس،جادوگر مطرب ، نقاره چی، عمله، کلاه بسر، و گلوبند فروش. دده بزمآرا می گوید که اگر یهودی یراق فروش باشد و اتفاقا او دعا نویس باشد تا اندازه ایمحرم است که تا هم فیها خالدون.
اجماع علما است که در شب چهارشنبه سوریباید ظرفی مانند سبو و کوزه را پر از آب کرده ، وقت غرب آفتاب از بام به کوچهاندازند که رفع بلا می کند . کلثوم ننه گفته که در وقت بردن ظرف به عقب نگاه نکنندکه بلا بر می گردد . و بعد قدری آتش روی آن بریزند بعد مقدار کمی پول سیاه پایینآن اندازند و آن پول باید باشد تا فقیر بر دارد و باجی یاسمن گفته که در شب عیدبابا شجاع الدین چنگال خوردن ( نوعی غذا با روغن و شیره ) ثواب عظیم دارد.
خاله جان آقا ودده بزم آرا گفته اند کهاگر زن برادر شوهرکه او را جاری می گویند ، لنگ نو داشته باشد و شوهر برای اونگیرد، مادام که شوهرش لنگ نگرفته باشد غسل از او ساقط است.
عروس باید با مادر شوهر و خواهر شوهر وزن برادر شوهر که جاری یا- یاد – گویند؛ دشمنی نماید و همچنین آنها، و اگر در دلبا هم دوست باشند در ظاهر با هم دشمنی نمایند که از جمله واجبات است و بی بی شاهزینب گفته که عروس باید هر چه مادر شوهر گوید به خلاف رفتار نماید و مادر شوهرهمیشه شکوه عروس را به پسر کند و زن باید هر چه که بتواند افترا بر خواهر شوهرببندد. و کلثوم ننه گفته هر گاه ما بین آنها نزاع واقع شود باید که اعضای یکدیگررا به دندان بگیرند و در نهایت شدت و غضب بکنند .
ارسال نظر