قاعده يقين (درس روز دوشنبه 17-9-93)
استصحاب حكم مخصص آيت الله سبحاني درس روز شنبه 24-8-93
التنبیه العاشر فی استصحاب حکم المخصص:
مثلامولی گفته است: اکرم العلماء و بعد خاصی آورده است که زمانی است مثلا گفته است: لاتکرم زیدا یوم الجمعه و ما هم زید را روز جمعه اکرام نکردیم. بعد روز شنبه که زماندیگری است شک داریم که آیا آن روز هم نباید زید را اکرام نکنیم (حکم مخصص رااستصحاب کنیم) یا اینکه روز شنبه به عموم عام که اکرم العلماء بود تمسک کنیم وبگوئیم روز جمعه از این عام خارج شده است و روز شنبه در تحت آن باقی خواهد ماند.
دراین مسئله بین اصولیین سه قول است:
استصحاب حكم مخصص درس روز چهارشنبه 21-8-93
موضوع: دوران بین رجوع به عموم عام و استصحاب حکم مخصص/ تنبیهات استصحاب/ استصحاب
دوران بین رجوع به عموم عام و استصحاب حکم مخصص:
اینتنبیه که تنبیه بسیار معروف و از مباحث محترم علم اصول و محل ابتلائی است، عبارتاست از اینکه اگر عموم عامی وجود داشته باشد که در یک زمانی فردی از آن به واسطهﻯتخصیص خارج شده باشد، پس از انقضاء زمان یقینی تخصیص، آیا حکم زمان تخصیص باقی استیا باید به عموم عام رجوع کرد؟
استصحاب در امور عقيدتي
درس امرور درباره تنبيه نهم و استصحاب در امور عقيدتي از جمله نبوت بود.
که یک تنبیهی در این جا مرحوم شیخ آوردهاند بعد هممرحوم آخوند و اگر نیامده بود بهتر بود و آن یک مباحثهای واقع شده بین یک عالمشیعه با یک یهودی که عین این مباحثه را یک ارمنی یک جا ثلیق با حضرت رضا علیهالسلام داشته و این آمده در اصول ما.
تنبيه هفتم (اصل تاخر حادث)
بررسي اعتبار مثبتات با رويكردي به نظر امام خميني (ره)
تنبيه ششم-اصل مثبت
ثمرات مبحث استصحاب شرايع سابقه-درس روز سه شنبه 8-7-93
نقدي بر استصحاب احكام شرايع سابقه
درس روز دوشنبه 7-7-93 (تنبيه پنجم :استصحاب احكام شرايع سابقه)
1. به نظر شیخ علت جریان استصحاب در احکام شرایع سابق چیست؟
چون مقتضی موجود است به دلیل کامل بودن ارکان استصحاب، ومانعی وجود ندارد، پس استصحاب جاری می شود.
2. اشکال تغییر موضوع در استصحاب احکام شرایع سابق را نقضا وحلا جواب دهید