نقدي بر استصحاب احكام شرايع سابقه

ارسال شده در 6 مهر 1393 توسط علوي (آزيز)
آيا مي توان احكام شرايع گذشته را استصحاب كرد و براى مسملين حجّت دانسته و به آن عمل كرد و مجتهد بر اساس آنها فتوا صادر كند؟

درس روز دوشنبه 7-7-93 (تنبيه پنجم :استصحاب احكام شرايع سابقه)

ارسال شده در 6 مهر 1393 توسط علوي (آزيز)

1. به نظر شیخ علت جریان استصحاب در احکام شرایع سابق چیست؟

چون مقتضی موجود است به دلیل کامل بودن ارکان استصحاب، ومانعی وجود ندارد، پس استصحاب جاری می شود.

2. اشکال تغییر موضوع در استصحاب احکام شرایع سابق را نقضا وحلا جواب دهید


این طور درسها که واقعا تیاتر است!و تماشاگاه و نمایشگاه است نه درس!

ارسال شده در 5 مهر 1393 توسط علوي (آزيز)
اما درسهای بعضی از اساتید که فعلا می رویم تو را به خدا جهت چیز فهمی است؟ فهمیدن فرع شنیدن کلمات استاد است. ما که تا به حال غیر آن که مسئله در فلان بحث بود چیز دیگر نمی شنویم. به مجرد شروع استاد این قدر رد و ایراد و قال و قیل به صداهای خشن و زیر و بم از بالای منبر و پایین، آن هم از صد الی صد و پنجاه نفر جمعیت به هم می خورد و تصادم می کرد محشر کبرا رخ می داد، حمام زنانه کدام است؟

درس روز يك شنبه 6-7-93 (استصحاب تعليقي)

ارسال شده در 5 مهر 1393 توسط علوي (آزيز)
التنبيه الرابع:- الاستصحاب التعليقي.
 والبحث المذكور هو من الأبحاث المهمة ومنشأ الأهمية هو ابتلاء الفقيه بالاستصحاب المذكور وحاجته إليه في الاستنباط وقد وقع الخلاف في حجيته وعدمها كما سوف نوضح فيما بعد إنشاء الله تعالى ولكن لتوضيح المقصود منه نذكر الضابط له ثم نذكر بعض الامثلة كتوضيح:-
 إن ضابطه هو أن يكون للشيء حكمٌ سابقاً ولكنه معلّق على شرطٍ ثم تطرأ حالة تسبّب الشك في بقاء ذلك الحكم وقبل طرو تلك الحالة لم يكن ذلك الشرط متحققاً وبعد طروها يتحقق الشرط ولكن يشك في بقاء ذلك الحكم ، ومن أمثلة ذلك:-

مذهب شيعه اماميه

ارسال شده در 3 مهر 1393 توسط علوي (آزيز)


1.1. توثيق مذهب امامیه
مذاهب فقهی شیعی تابع نظرات امامان اهل بیت هستند که از آن میان مکتب شیعی دوازده امامی که عمده ترین نحله شیعی است از آراء امامان دوازده گانه مشهور خود به خصوص امام ششم ابو عبد الله جعفر بن محمد الصادق (ع) پیروی می‌کند و به همین جهت به «جعفری »نیز شهرت دارد.

اولین روز دبستان بازگرد کودکی ها ، شاد و خندان بازگرد

ارسال شده در 2 مهر 1393 توسط علوي (آزيز)

امروز در پايان كلاس يادداشتي را كه يكي از دوستان برايم فرستاده بود خواندم ظاهرا يادداشت را خانم تهمينه ميلاني به مناسبت روز اول مدرسه نوشته اند ،علي اي حال هر كسي اين مطلب را نوشته ،خوب نوشته .من كه خيلي لذت بردم بعد از كلاس برخي رفقا خواستار آن شدند كه عرض كردم در وبلاگ قرار مي دهم .

الوعده وفا..

متن کامل سخنان منتشر نشده مقام معظم رهبری (در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم سال 1389)

ارسال شده در 1 مهر 1393 توسط علوي (آزيز)

در بخش تهذيب، من حرف دارم. در بخشتهذيب، كارهائى كه به من گزارش شده، كارهاى تهذيبى نيست. مثلًا فرض كنيد برگزارىاردوهاى فلان- كه حالا اسامى آنها يادم نيست، اما توى گزارشها بود- ربطى به تهذيبندارد. ...(1) البته حفظ قرآن و حديث هم خوب است، اما انصافاً بحث تهذيب، اينهانيست؛ تهذيب يك فكر ديگرى ميخواهد. بايد فكر كرد، مطالعه كرد؛ والّا خيلى هستندقارى قرآنند، اما مهذّب هم نيستند.بايستىراه‏هاى تهذيب را پيدا كرد. درس اخلاق مهم است. ...(2) اول، خود قم؛ خود قم احتياجدارد؛ شهرستانها جداست. مزرعه‏ى اصلى اينجاست، مركز اصلى اينجاست؛ اينجا احتياجدارد به تهذيب اخلاق. به نظر من بايد معاونت تهذيب را وادار كنيد فكر ديگرى بكنند.

ادامه خبر...

استصحاب حكم عقل :خلاصه درس روز سه شنبه 1-7-93 به بياني ديگر

ارسال شده در 1 مهر 1393 توسط علوي (آزيز)
استصحاب حکم عقل

گاهی برای امری که نسبت به آن یقین وجود دارد در شرع دلیلخاصی موجود نیست، بلکه عقل است که نسبت به آن حکم می کند مانند مستقلّات عقلیّه ؛مثلاً عقل بر قٌبح ظلم و حسن عدل حکم می کند، این گونه احکام از جمله احکام عقلیاست. حال چنانچه در بقای این حکم عقلی تردید حاصل شود و سپس بر اساس استصحاب بهبقای آن حکم گردد، استصحاب حکم عقل شده است.
ادامه خبر ...

تنبيه سوم (استصحاب احكام عقلي) سه شنبه 1-7-93

ارسال شده در 31 شهريور 1393 توسط علوي (آزيز)

نكات لازم :

1-اينكه:تنبيه سوّم نيز مربوط به مستصحب و يا همان متيقّن سابق است كه مفصّلا پيرامون آنبحث خواهد شد.

2-در تقسيم دوّم از تقسيمات استصحاب گفته شد كهبحث ما در اينجا يك بحث صغروى است و نه كبروى.

يعنى نزاع و اختلاف در اصل جريان استصحاب در احكامعقليّه است، و نه در حجيّت آن پس از فرض جريان. و لذا مطالب تنبيه سوّم به ضميمۀمطالب ذكر شد در تقسيم دوّم مكمل مطلب خواهند بود.

3-هر حاكمى اعمّ از اينكه عقلباشد و يا شرع، مادامى‌كه موضوع حكمش را با تمام قيود وجوديّه و عدميّه‌اى كه درآن دخالت دارند، احراز بكند، حكم مى‌كند و در حكم خودش دچار شكّ و ترديد نمى‌شود.

بقيه در ادامه خبر...

كلثوم ننه !

ارسال شده در 31 شهريور 1393 توسط علوي (آزيز)

امروز به مناسبت و درآخر كلاس يادي شد از مرحوم آيت الله آقا جمال خوانساري و كتاب كلثوم ننه ايشان و هم چنين دفاعيات سيد مهدي شجاعي در دادگاه نيستان و استشهاد به كتاب ايشان در دادگاه و...

رهبر اديب و فرزانه انقلاب درباره اين كتاب و نويسنده اش مطلبي دارند به اين شرح :

ادامه خبر....

×
خطا ...
آدرس ایمیل وارد شده نامعتبر است.
متوجه شدم