سوالات استصحاب كلي (تنبيه اول)

23 شهريور 1393

طلاب محترم لازم است پاسخ سوالات را تا قبل از كلاس فردا (دوشنبه 24-6-93) ارسال كنند.

1- در كدام يك از اقسام كلي ،فرد قابل استصحاب است؟

الف)قسم اول    ب)قسم دوم    ج)نوع اول از قسم سوم   د) الف وج

2-محقق قمي جريان استصحاب را در كدام قسم از اقسام كلي قبول ندارد؟

الف) كلي قسم اول  ب) كلي قسم دوم  ج) كلي قسم سوم   د) ب وج 

3-اگر كسي كثير الشك بود بعد از مدتي شك كرد آيا مداوا شده يا كماكان كثير الشك است؟ استحاب در اين مثال ،استصحاب كلي قسم ......است.

الف ) اول  ب) دوم  ج) سوم د) هيچكدام

4- در چه صورت كلام مشهور درباره نجاست و حرمت لحم مطروح صحيح است؟

الف) نجاست و حرمت از آثار عدم مذبوحيه است

ب) نجاست و حرمت از آثار ميته است و ميته امر وجودي است.

ج) نجاست و حرمت از آثار ميته است و ميته يعني ما زهق روحه مطلقا.

د)الف و ج

5-به چه دليل مرحوم مصنف به آيات و روايات در بحث (عدم تذكيه ) استشهاد كرد؟

6-اشكال مصنف به كلام مشهور چه بود؟

7-مصنف چه بخشي از كلام فاضل توني را نپذيرفت ؟چرا؟

8-براساس ماده856 «صغیر را می توان به اتفاق یک نفر کبیر وصی قرار داد، در این صورت اجرای وصایا با کبیر خواهد بود تا موقع بلوغ و رشد صغیر»؛ بنابراین وصی کبیر در اجرای وصیت تا زمان بلوغ صغیر مستقل است ولی پس از بلوغ صغیر استقلال وی از بین می رود. حال بحث در این است که اگر صغیر پس از بلوغ نیز دارای رشد یا عقل نباشد و حجر وی ادامه یابد آیا بازهم می توان قائل به استقلال وصی کبیر بود یا باید گفت استقلال وی از بین می رود و باید حاکم ضم امین کند؟ 

با توجه به مطالب تنبيه اول بفرماييد اين سوال به كدام قسم از اقسام استصحاب مربوط است و پاسخ آن چيست؟

براي راحتي كارشما فايل ورد سوالات نيز در بالاي صفحه بخش سوالات قرار داده شده است.

 

سیدمهدی معصومی
23 شهريور 1393 - 20:16

سلام علیکم استاد
وقت بخیر
از این که زودتر دسترسی به اینترنت نداشتم عذرخواهم.
برای جواب سوالات تنبیه اول مزاحمتان شدم.
البته به دلایلی اصلا امکان مطالعه نداشتم. عذرخواهم
سوال 1: الف
سوال2: ب
سوال3: ب
سوال4: د
سوال 5:مصنف به آیات و روایات استشهاد کرد تا ثابت کند موضوع حکم نجاست در شرع، عدم تذکیه است
سوال 6: منظورتان را دقیقا نفهمیدم کدام اشکال شیخ و کدام کلام مشهور مدنظر است.
سوال7:مصنف کلام فاضل تونی (عدم جریان استصحاب) را در امور وجودی پذیرفت و در امور عدمی نپذیرفت چون کلی عدمی با تبدل افرادش متبدل نمی شود
سوال8:استصحاب کلی قسم سوم فرد مقارن زوال فرد مقطوع الزوال

ارسال دیدگاه

خطا ...
آدرس ایمیل وارد شده نامعتبر است.
متوجه شدم