خلاصه درس روز دوشنبه (استصحاب امور تدريجي)
استصحاب امور تدریجی
استصحابامور تدریجی بهاستصحابامرموجودبهتدریجگفته می شود. از آن دررسائل، مبحثاصول عملی(تنبيهاتاستصحاب)سخن رفته است.
فهرست مندرجات
۱ - مستصحب از نظر دفعی و تدریجی بودن
۲ - اقسام استصحاب نسبت به امور تدریجی
۲.۱ - استصحاب زمان
۲.۱.۱ - اقسام استصحاب زمان
۲.۲ - استصحاب زمانیات
۲.۲.۱ - تعریف استصحاب زمانیات
۲.۲.۲ - حجیت استصحاب زمانیات
۲.۳ - استصحاب نسبت به امور مقید بهزمان
۲.۳.۱ - حجیت استصحاب نسبت به امورمقید به زمان
بقيه در ادامه مطلب
سوالات استصحاب كلي (تنبيه اول)
طلاب محترم لازم است پاسخ سوالات را تا قبل از كلاس فردا (دوشنبه 24-6-93) ارسال كنند.
1- در كدام يك از اقسام كلي ،فرد قابل استصحاب است؟
الف)قسم اول ب)قسم دوم ج)نوع اول از قسم سوم د) الف وج
2-محقق قمي جريان استصحاب را در كدام قسم از اقسام كلي قبول ندارد؟
الف) كلي قسم اول ب) كلي قسم دوم ج) كلي قسم سوم د) ب وج
3-اگر كسي كثير الشك بود بعد از مدتي شك كرد آيا مداوا شده يا كماكان كثير الشك است؟ استحاب در اين مثال ،استصحاب كلي قسم ......است.
الف ) اول ب) دوم ج) سوم د) هيچكدام
4- در چه صورت كلام مشهور درباره نجاست و حرمت لحم مطروح صحيح است؟
الف) نجاست و حرمت از آثار عدم مذبوحيه است
ب) نجاست و حرمت از آثار ميته است و ميته امر وجودي است.
ج) نجاست و حرمت از آثار ميته است و ميته يعني ما زهق روحه مطلقا.
د)الف و ج
5-به چه دليل مرحوم مصنف به آيات و روايات در بحث (عدم تذكيه ) استشهاد كرد؟
6-اشكال مصنف به كلام مشهور چه بود؟
7-مصنف چه بخشي از كلام فاضل توني را نپذيرفت ؟چرا؟
8-براساس ماده856 «صغیر را می توان به اتفاق یک نفر کبیر وصی قرار داد، در این صورت اجرای وصایا با کبیر خواهد بود تا موقع بلوغ و رشد صغیر»؛ بنابراین وصی کبیر در اجرای وصیت تا زمان بلوغ صغیر مستقل است ولی پس از بلوغ صغیر استقلال وی از بین می رود. حال بحث در این است که اگر صغیر پس از بلوغ نیز دارای رشد یا عقل نباشد و حجر وی ادامه یابد آیا بازهم می توان قائل به استقلال وصی کبیر بود یا باید گفت استقلال وی از بین می رود و باید حاکم ضم امین کند؟
با توجه به مطالب تنبيه اول بفرماييد اين سوال به كدام قسم از اقسام استصحاب مربوط است و پاسخ آن چيست؟
براي راحتي كارشما فايل ورد سوالات نيز در بالاي صفحه بخش سوالات قرار داده شده است.
تكليف روز يك شنبه 23-6-93
از طلاب محترم انتظار مي رود با توجه به پايان تنبيه اول بتوانند به سوالات زير پاسخ دهند:
1- اقوال علما درباره حكم پوست و گوشتي كه از ساير بلاد مي آيد با دليل هريك.
2- اقسام سه گانه استصحاب كلي و حكم هريك.
3- در مجموع هفت اشكال به استصحاب عدم تذكيه مطرح شد آنها را نام ببريد.
4- مصنف چه بخشي از كلام فاضل توني را پذيرفت و كدام بخش را نپذيرفت؟
اين از مدرسه در آمده !عرفيت ندارد.
به مناسبت بحث استصحاب عدم تذكيه مناسب ديدم مطلب مهمي از آيت الله بروجردي درباره استصحاب عدم تذكيه را ياد آوري كنم ، ايشان معتقد بود استصحاب عدم ازلي از مدرسه در آمده و عرف اينگونه استصحابات را نمي فهمد لذا جاري نمي شود.
اين توجه به عرف نه تنها در اينجا ،بلكه در كل فقه و استنباط از آيات و روايات مهم است. بعضي اوقات فقيه و مجتهد به گونه اي در مباحث علمي و مدرسه اي غرق مي شود كه فراموش مي كند فهم عرفي از آيات و روايات را.
برخي ديگر از بزرگان مانند حضرت امام هم استصحاب عدم تذكيه را جاري نمي دانند چون قضيه متيقنه و مشكوكه را يكي نمي دانند.
در اينجا لينك برخي مطالب مرتبط را قرار مي دهم تا اگر فرصت كرديد ببينيد.
http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/mazaheri/osool/89/890830/
http://www.sahebozaman.ir/lib/6/1/1/3/content-66.html
درس روز شنبه 22-6-1393
درس امروز كمي سنگين است و نياز به دقت و مطالعه بيشتر دارد.
سوالاتي كه اين درس پاسخگوي آنهاست:
لكن الانصاف : ص 199
1- اشكال مرحوم شيخ به استصحاب عدم تذكيه و قول مشهور چيست؟
2-اعتراض سيد صدر به مشهور چيست؟ نظر ايشان درباره حكم جلد مطروح چيست؟ دليل ايشان؟
3- اشكال مصنف به سيد صدر (ره)
4- اقوال درباره نسبت بين ميته و مذكي چيست؟ و بر مبناي كدام يك قول مشهور در نجاست جلد مشهور درست است؟
5- اشكال مصنف به تنظير فاضل توني چيست؟ (فاضل توني استصحاب عدم تذكيه را به استصحاب ضاحك تنظير كرد)
6- نظر و سخن پاياني مصنف.
تجدد امثال
در جلسه دو روز قبل ديديد مصنف به مناسبت بحث وحدت موضوع در استصحاب،اشاره اي به تجدد امثال كرد ،به نظر حيف است به سرعت از اين بحث مفيد و پر عمق گذر كرد،مبحثي كه جايگاه رفيعي در فلسفه و عرفان اسلامي دارد هر چند كه به نظر مي رسد نگاه مرحوم شيخ به اين بحث بيشتر ناظر به بحث تجدد اعراض در كلام اشاعره باشد تا حركت جوهري و تجدد امثال در فلسفه و عرفان.
با اين همه توجه شما را به برخي مطالب در اين حوزه جلب مي كنم و همچنين تعدادي مقاله مرتبط با بحث را در قسمت بالاي صفحه ( جزوه) قرار مي دهم.
درس روز چهار شنبه 19-6-1393 كلام فاضل توني
همانطور كه در جلسه امروز كلاس درباره اهميت پيش مطالعه عرض كردم ،براي درس فردا نيز رؤوس مطالب را آورده ام شما بايد زحمت بكشيد با مراجعه به كتاب و كمي تفكر و در صورت نياز فرصت استفاده از كتابهاي كمكي ،فرم طرح درس را پر كنيد (البته در حد توان) و برايم بفرستيد.
(همانند درس جلسه قبل فايل ورد طرح درس فردا در قسمت طرح درس بالاي صفحه قابل دسترسي است)
البته اگر شما طرح درس پر شده را به موقع برايم بفرستيد مي توانم ضمن تصحيح آن ، فرم كامل و پر شده درس فردا را برايتان بفرستم تا شما قبل از ساعت 7 فردا ، شناخت خوبي از محتواي درس پيدا كنيد.
ببينم چه مي كنيد.!
يادآوري يك خاطره از سال گذشته
درست مثل فردا روزي در سال گذشته (18-6-1392) پسر كوچكم علي كه آن موقع كلاس چهارم بود ،يك روز ديرتر به خانه آمد.
سال گذشته ،علي تابستان در مركز آموزش مهارتهاي حوزه در ميدان شهدا ،كلاس كامپيوتر مي رفت ،آن روز براي دير آمدنش توبيخش كردم . جوابي نداد. بعدا متن زير را برايم ايميل كرد و دليل دير آمدنش را توضيح داد .در ادامه خبر متن نامه علي را بدون هيچ تغييري و پاسخي كه من فرداي همان روز برايش فرستادم را مي آورم.
درس روز سه شنبه 18-6-1393
هدف اصلي از قرار دادن طرح درس روز بعد در اينجا ،آشنايي شما با مطالب درس فردا و آمادگي براي فهم بهتر مطالب درس است. در واقع اين كار استمرار همان سنت مترقي پيش مطالعه در حوزه هاي علميه است.
از طلاب محترم انتظار دارم با اختصاص وقتي كم (حدود نيم ساعت ) سعي كنند طرح درس را با استفاده از مطالب كتاب پر كنند،اين كار تاثيري شگرف در يادگيري شما خواهد داشت. اگر باور نداريد امتحان كنيد.
براي ديدن طرح درس به قسمت ادامه خبر برويد.
(براي راحتي شما فايل ورد طرح درس را نيز در قسمت تمرينات در بالاي صفحه قرار دادم)
حاشيه هاي يك ديدار
ولادت مولاي كريم است لحظه شماري مي كنم براي ديدارش ،نماز مغرب و عشاء را در مسجد ميدان توحيد به امامت آقاي طباطبايي نژاد كه البته چند دقيقه اي هم دير كرد مي خوانم و بعد از نماز حتي براي كيك و سانديس هايي كه امشب مي دهند!صبر نمي كنم.